Saturday 22 December 2012

Tutorial Import Blog.

Assalamualaikum :)

Wow, pejam celik pejam celik dah habis dua pertiga bulan disember o.O cepatnyaa masa berlalu. Well, i have nothing to write pun hari ni, tiba tiba saya terperasan, banyaaaknya saya update bulan ni. haha looking at my old posts pun, macam dah habit sudahh bulan 12 je mesti update lebih banyak daripada biasa. Why? saya pun tak tahu.

Hee sama la masa tahun 2010 and 2011. Well, if anyone perasan and i doubt if there's any saya start berblogging dekat blog Yayan's ni since September 2011, but how come saya ada blog archive from 2010? oooo misteri di situ.... But anyway, jangan biarkan diri anda diselubungi misteri~ haha siapa ingat the tv series yang ada tagline ni? Misteri nusantara kot rasanya. ok, back to our story.

Actually, saya dah ada blog lain sebelum ni but i stopped that blog and make it private, saya tak ingat reason dia okay tipu, saya ingat je reason dia but never fulfill it pun haa and sangat segan nak tulis kat sini sebab reason dia sangat silly lagipun hahaa and make a new blog. Jadinya blog lama tu terbiar begitu sahaja.

Selepas setahun meninggalkan my first blog tu, saya bukak balik sebab ingat nak delete je blog tu, tapi sebelum tu baca everything yang saya tulis from my first year (muda lagi ai masa tu tau). tetiba rasa sayanggg.  Sebab this will be kenangan saya kottt, sayang nak delete. Dan masa tulah saya geledah geledah blogger ni dan jumpa yang actually kita boleh import post dari blog kita yang lain. waaaa~ abaikan ke'noob'an saya.

Hee saya tak tau la if benda ni adalah satu perkara yang well known or saya je yang noob baru nak tau, but saya kongsi jela kann macam mana nak buat.

First step.
Pergi dekat blog lama korang, or any blog korang yang lain and click setting > other > export blog

dan dia akan keluar macam kat bawah ni, silalah click download blog.


ataupun kalau nak terus delete je blog tu korang jugak terus ke setting > other > delete blog > download blog


Second step.

Pergi dekat setting blog yang korang nak import or letak post tu, setting > other > import blog

Bila dia keluar macam ni, fill in the blanks la kan. macam yang anak panah tu tunjuk.


Pilih exported file yang kita download tadi, rupa dia macam ni.

then isi la apa yang dia suruh isi to prove korang bukan robot -.- then tekan import

Then yeayy tengok dekat post korang dah ada dah entry dari blog lama, masa untuk third step pulak. Pilih la mana mana post yang korang nak dan tekan publish, and magically post tu akan ada dekat blog baru. yeayyyy clap clap~


Dengan hanya tiga step mudah anda tak perlu la rasa sayang nak delete blog lama, import je post2 dari blog lama and say bye bye to blog lama kita. Boleh la delete lepas tu. hee macam iklan ape je.

Okay tu jelah. This is my first time buat tutorial tutorial bagai. haha every step nak explain kann, biasala budak baru belajar mesti semangat je nak tunjuk semua tapi semangat itulah yang kita mahukan, Malaysia Boleh! motif?

Haa tutorial ni adalah satu entry tanpa plan awal. Suddenly teringat orang puteh cakap those who fail to plan are planning to fail. okay tade kena mengena. okay, merepek lagi, mungkin high glucose sekarang setelah makan dua biji pisang besar dekat People's tadi  o.O


Haa actually i have lots of things to do, tak prepare lagi for group discussion this tuesday (ada dua topik pulak kena prepare), tak habis study lagi even dua hari cuti haihh -.-' apa yang busy sangat pun tak tahu laa, lepas tu boleh pulak update blog siap buat tutorial lagi. double haihhh -.-' -.-'

Okay, tu jela untuk hari ini. Good bye good bye! thank you sudi baca :)

Eh, sebelum tu, comel tak background dan header baru blog saya? Haa i know it's a little bit childish tapi i am super in love with gambar bunga yang jadi header tu, nak jugak letak even takde idea macam mana cara nak letak tulisan yang sesuai so end up header just kosog je tanpa tulisan. ha. and the background, selama ni putih je, saya rasa saya perlu something yang ceria hahaa.

Okay, betul betul punya bye bye kali ni. I'll end this with Assalamulaikum beautiful people and thank you  :)





1 comment:

Cik Anum said...

thanks for the tuto..really help me. Huhu..baru tahu boleh import entri. dah buat dah dan senang sangat buatnya. thanks ya