Monday 3 December 2012

Rabun, Laser dan LASIK.

Assalamualaikum ;)

Saya pakai spec sejak dari darjah satu. Setiap masa. Memang teringin nak buat laser. Dulu dulu bila time sekolah, dengar ada teknologi nama laser ni yang boleh ubati mata rabun, hati terus terasa membuak-buak nak buat laser. Betapa kuciwanya saya bila tahu kena tunggu umur 20++ dulu baru boleh buat laser T.T

Tapi sekarang saya dah umur 21. Tahun depan dah nak masuk 22. Waaa~ terasa dah dewasa dan matang sangat. Haha mak dan kakak sulung saya masa umur diorang macam ni dah kahwin dah pun. Okay fine, tade kena mengena.

Haha tapi main pointnya kat sini adalah saya dah mencapai umur untuk buat laser sekarang. InsyaAllah.
To be specific, it is LASIK (baca : Laser Assisted In Situ Keratomileusis).
LASIK adalah satu procedure yang menggunakan laser untuk membentuk semula cornea dalam pesakit rabun jauh, dekat atau astigmatism.


See this video. Saya rasa sangat cool procedure ni. Hee~

Saya plan nak check dengan Ophthalmologist. nak tengok sesuai tak lagi mata saya nak buat LASIK. I am so excited. InsyaAllah kalau ada rezeki nak buat tahun ni, kalau takde emm tape, saya tunggu je lagi dua or tiga tahun. hee

Kena tunggu power mata betul betul stabil dulu baru boleh buat LASIK. Selalunya bila seseorang tu dah mencapai umur 21 insyaAllah mata dia dah stabil, dah sampai had tumbesaran.

Mitos dalam masyarakat, kita ingat kalau tengok TV dekat and baca buku dalam gelap boleh buat mata rosak tapi salah tu sebenarnya. Doctor Ophthal saya cakap benda benda tu boleh buat mata jadi penat je (Eye Strain or aesthenopia) dan takkan buat rabun.

Sebab utama mata rabun, adalah disebabkan saiz (axial length) mata yang terlalu kecil ataupun terlalu besar. Dan ini adalah disebabkan faktor genetik. Orang Asia roughly 60% daripadanya ada masalah rabun, manakala orang Eropah and Arabs hanya 30% je.

Selain disebakan saiz eyeball, bentuk cornea pun boleh menyebabkan rabun.

Nearsightedness rabun jauh, farsightedness adalah rabun dekat.

Astigmatism atau orang kita panggil silau pula adalah disebabkan bentuk atau curvature/steepness of cornea tu tak sama. Jadi menyebabkan, instead of fokus dekat satu point je imej tu akan fokus dekat dua tempat yang berbeza atas retina dan menyebabkan imej tersebut blur.


Kalau tengok anak or adik kecik kecik suka tengok TV dekat ada dua possibility, sama ada diorang memang suka tengok TV dekat ataupun sebab diorang rabun. That's why diorang tengok Tv dekat dekat. Baik pergi check. 

Sebab saya masih ingat lagi time kecik kecik dulu, saya tak tahu pun saya rabun dan family saya pun tak tahu. Jadi saya selalu sangat tengok TV dekat dekat. Bila masuk sekolah, kan ada nurse datang check mata, baru saya tahu saya rabun sebenarnya. Jadi selama ni saya ingat saya rabun sebab tengok TV dekat haha tapi bila posting Ophthal baru tahu terbalik sebenarnya. Saya tengok Tv dekat dulu sebab saya rabun. Ha. 

So jangan la percaya bila orang cakap tengok tv dekat dekat, baca buku dalam gelap mahupun baca buku banyak sangat boleh buat orang jadi rabun. Mitos belaka tuu :P

Dua tiga hari lepas, saya pergi ke kelas pakai contact lenses, masuk kelas je semua orang tanya, "Yan buat LASIK ke?" Haha mentang mentang la semua baru habis round Ophthal hari tu, tak terfikir langsung saya pakai lens, LASIK je dalam fikiran diorang. 

Saya rasa kebanyakan kawan-kawan yang dah lalui posting Ophthal, kebanyakannya excited dan teringin nak buat LASIK. Teknologi sekarang dah maju tau, boleh buat sampai power 12 diopters woo dan LASIK ni kurang side effectnya.

Tapi, sesiapa yang berniat nak buat LASIK, don't get your expectation too high. Study dulu betul-betul. Sebab walaupun LASIK ni selamat tapi still ada sedikit side effect yang sangat sangat sangat minor maybe 1% gitu je. But still, saya rasa it is better semua orang faham dan tahu everything before buat apa apa.

Okay la, tu je. Saya teringin nak buat LASIK, Doakan mata saya sesuai eh untuk LASIK ;)

3 comments:

Ujie Othman said...

since darjah 1? sgt lama tu yayan.

akak lps spm baru start pakai spec. pun dah rasa seksa. nak buat lasik tu, mcm takut la pulak.

ada kwn dah buat, skrg dah senang hati tanpa spec. :)

Maicher said...

oh baru tau pasal the fact yg baca buku dalam gelap tu.

means rabun ni takde penyebab luaran that triggers it and the only cause of rabun is sebab genetic kita? eh?

Izyan Hamizi said...

Maicher : aah tapi jgn la baca dlm gelap. kesian dkt mata, penat nanti.