Sunday 13 January 2013

Problem?

Assalamualaikum :)


Yes, saya sangat setuju dengan quote ni. Sometimes people refuse to talk to each other, kita lagi suka berkata-kata di belakang. Actually, banyak masalah dan salah faham akan selesai kalau kita duduk bersemuka dan luahkan apa yang tersimpan. Tapi kedua dua pihak kena laa masing masing buka pintu hati dan minda luas luas. ye dok? kang nanti jadi masalah lagi besar pulak kalau sikit sikit nak tacing.

Kawan saya pernah cakap kebanyakan stress yang kita alami adalah dari perasaan kita sendiri, that's why kita kena control our own emotions. kadang-kadang benda tu remeh temeh je tapi kita fikir banyak sangat sampai terover over sampai jadi tension.

Dengan melayan perasaan sendiri juga kita kadang kadang lupa akan perasaan orang lain. Kita inginkan dia faham diri kita tapi kita sendiri? adakah kita cuba nak meletakkan diri kita dalam kasut dia (baca : put ourselves in their shoes). Saya rasa bilamana kita nak mendekati sesuatu masalah tu, jangan mudah nak menuding jari dekat oang sahaja, cuba tanya diri balik adakah kita jugak menyumbang kepada masalah itu?

Tak semua orang akan berfikir dan rasa macam mana kita fikir dan rasa, dan kita sendiri pun tak berfikir dan rasa sebagaimana orang lain mahu kita rasa. kan? So, give and take dan bawa berbincang okayy :)
..Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan perempuan serta menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu saling kenal mengenal..(Surah Al-Hujurat, ayat 13)
Tak rasa ke bosannya hidup kalau kita semua fikir dan rasa benda yang sama je, takde variety. bosan en?

6 comments:

Unknown said...

rabbuna yusahhil..you're strong enough..:)

Amal Espraza said...

ada satu lagi quote, " before you assume something, try this crazy method call ASKING" hehe. orang suka buat andaian sendiri lepas tu hidup terus dengan andaian. contoh kalau ada org tu cakap seseorang tu jahat,kita terus dengar dan percaya tanpa selidik lebih dahulu, hehe

nice entry btw, datang dari #BloggingSihat

Izyan Hamizi said...

thirah : thank you thirah, you are so sweet ;)

thegarang : yes, orang selalu skip that 'crazy' method, tu yg problem tuh, adoi~

nuun said...

True true. Tgh cuba try utk letak diri dlm kasut org lain walupun x muat sbnrnye. Haha.

Kita takkan pernah faham ape situasi dia unless kita confront dia. Tapi nak confront pun perlukan kekuatan and dgn cara berhikmah. Kdg kdg confront dgn cara yg salah pun x boleh jugak. Sbb akan menimbulkan luka lain pulak. Hmm.

Maaflaa termengarut kat sini ye yayan sayang. Less than 3. You know who i am right? :)

Izyan Hamizi said...

yes you are so true.

and of course la i know who you are. dgn kamu je the only one yg kita guna less than 3, it's like our secret code you know. haha

i miss youuuuuuu! :(

nuun said...

Yup yup! Our secret code always~ hihi. :)

I miss you more! :'( Entah bila kita akan bertemu kembali. Terpisah beribu batu jauhnya. Ecehh ayat. Haha.