Sunday 20 January 2013

Autoimmune [BW]

Assalamualaikum dan hello people :)

Belajar dalam department Rheumatology, kebanyakan pesakit yang saya jumpa adalah yang mempunyai penyakit auto-immune. Apa itu auto-immune disease?
Autoimmune disease is an illness that occurs when the body tissues are attacked by its own immune system.
Translasi secara kasarnya adalah autoimmune ni adalah sejenis penyakit yang diserang immune system ataupun daya tahan diri sendiri.

Dalam badan kita daya tahan atau immune system ni ibarat askar askar yang berjuang mempertahankan sebuah negara. Negara tersebut adalah tubuh badan kita sendiri. Askar askar ni saban hari kerjanya dalam tubuh berlawan dengan musuh musuh durjana dalam bentuk virus, bacteria, parasit, dan lain lain.

Setiap hari ada sahaja pathogen pathogen comel tapi berbahaya ni bersedai untuk menyerang kita. Setiap hari kita hidup dengan gembiranya tanpa disedari ada peperangan besar yang berlaku dalam dan luar badan kita antara askar askar yang bernama leukocytes dan anak-anaknya neutrophils, monocytes, natural killer (pembunuh semulajadi woo O.O) dan adik beradik mereka yang lain.


Tapi, apa pulak yang terjadi pada pesakit autoimmune disease ni? Bagi pesakit pesakit atoimmune ni, instead of mempertahankan negara tapi askar askar ni menyerang tubuh badan mereka sendiri ataupun menumpukan perhatian kepada benda benda remeh temeh.

Sebagai contoh dalam kes allergi, immune system akan menyerang benda benda yang makan yang kebiasaanya akan diignore sahaja oleh mereka. Cohtohnya orang yang allergi coklat, bila makan aje coklat askar yang bernama mast cell akan bertindak dengan melepaskan senjata rahsianya yang bernama histamine. lalu jadilaa gatal gatal, merah merah seluruh badan.

Dalam kes autoimmune disease pula, askar askar immune system ni akan menyerang cell cell badan mereka sendiri.

Contoh autoimmune disease ni adalah Celiac disease. Celiac disease adalah satu penyakit di mana individu tersebut akan mengalami cirit birit (diarrhea) atau sembelit (constipation), angin (flattulence) bila mereka makan sejenis makanan yang ada gluten (gandum, barley, oat). Setelah makan gluten terjadilah reaksi yang agak complicated dan askar askar ni akan memusnahkan cell cell dalam usus (gastrointestinal).

Contoh yang lain pula adalah Rheumatid Arthritis, sejenis penyakit yang menyebabkan askar askar tadi menyerang sendi sendi (joints). Dan banyak lagi penyakit autoimmune yang lain antaranya Systemic Lupus Eryhthematosis, Addison's Disease, Graves dan banyak lagi.

Masalah paling besar autoimmune adalah kita tak tahu sebabnya kenapa . Kebanyakan daripadanya kita tak tahu kenapa sebabnya, maybe genetic sebab apabila seseorang ada any autoimmune disease, dia tend untuk ada another condition of autoimmune disease. Tapi kenapa? Tak siapa yang tahu.

Belajar Medic, saya selalu tersedar dan even my lecturers pun selalu ingatkan, that there's nothing in our control. Doctors mungkin boleh jadi medium untuk membantu merawati penyakit tapi yang menyembuhkan hanya Allah sebab hanya Dia yang tahu everything yang jadi dalam badan kita.
"Dan Dialah yang memulakan penciptaan, kemudian mengulanginya kembali, dan itu lebih mudah bagiNya."
Ar-Rum 30 : 27

This is a very nice story. Tentang Dr Lawrence Brown. He is a cardiothoracic surgeon if I am not mistaken. Dia selalu rasa that being a doctor he has like some sort of control, tapi bila anaknya sendiri ada satu condition coarctation of aorta (keadaan di mana saluran darah besar anaknya jadi sempit jadi badan anaknya jadi biru sebab tak cukup oxygen dan chance of survival sampai besar hanya bergantung pada pembedahan)  apabila lahir, at that moment he felt so depressed dan untuk pertama kalinya  dia berdoa dan berkata, "Oh God, if you are there, help me and I'll find you" after that a miracle happens. Pada masa tulah, daripada seorang atheis tak percayakan Tuhan, dia mula sedar akan kewujudan Satu Kuasa yang jauh lebih besar dekat atas sana.

Tengok la video tu kalau nak tahu what is the miracle tapi i think you can guess, but still tengok that video!  :P

Banyak perkara kecil yang merupakan nikmat yang Allah kurniakan untuk kita, kadang kadang kita tak sedar pun perkara tu adalah nikmat besar buat kita. Antara nikmat yang kurang kita sedari adalah immune system kita la, kita takkan mampu hidup walaupun sehari kalau tiada immune system ni untuk protect kita. So let's take a moment to say Thank You Allah, for everything! :)
"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?"

No comments: