Monday 21 January 2013

Aiman Tak Kisah

Assalamualaikum :)

Saya teringat iklan di radio, Aiman tak kisah.
"Aiman ada kawan, nama dia Arif, umur 5 tahun macam Aiman, tapi dia kecik jer. Aiman tak kisah. Kalau main main Arif cepat letih, dia jalan lambat lambat, Aiman selalu pimpin tangan Arif. Aiman tak kisah...
Arif sakit, dia HIV poci... HIV positif. Bila dia tak sihat, Aiman teman Arif baca buku kat rumah. Aiman tak kisah....."
I have mad respect to Aiman. Aiman tak kisah.

Saya pernah terjumpa seorang pesakit, dia penagih dadah dan bertatoo. Di kaki siap ada tatoo tengkorak yang comel lagi. Doktor suruh kami cek dia, buat general examination dan ambil vital signs. Saya dan rakan rakan periksa dia macam biasa tanpa menggunakan glove.

Tak lama selepas tu, Professor kami, Dr Manal menyuruh Resident Doktor (Dr Marwa) di situ untuk periksa lymph node patient tersebut nak tengok ada enlargement atau tidak, lantas Dr Marwa ambil glove sambil bagitahu Dr Manal yang mereka syak patient tu ada HIV.

Saya.. gulp. terus melihat tangan sendiri, nak periksa ada luka di tangan atau tak. Saya student medic, saya tahu HIV tak akan merebak melalui sentuhan. Tapi saya masih risau dan paranoid. Saya dan rakan rakan berpandangan sesama sendiri. Masing masing dah menyentuh patient tersebut dengan tangan tak berlapik.

Tapi kemudian bila doktor yang lebih senior Dr Manal sentuh saja patient tu tanpa berlapik, kami menarik nafas lega.

Selepas beberapa ketika berada dalam 'ketakutan', saya mula berfikir secara logik..

HIV certainly tak boleh merebak melalui sentuhan, udara ataupun berkongsi pakaian kerana virus ni tak boleh survive di luar badan manusia. HIV hanya boleh merebak melalui cecair badan seperti darah, mani dan susu ibu. Jadinya berkawan, bersentuhan dengan penghidap penghidap HIV adalah selamat. But I guess all this is easier said than done huh.I still think semua orang pun walaupun tahu je fakta ni, masih sedikit paranoid, bukan?

Sebab itu saya sangat kagum dengan Aiman, even student medic pun tak boleh jadi macam Aiman. I wonder is it because of my first time meeting someone suspected with HIV? Haha tengok la, I'll write again bila nanti saya jumpa lagi patient HIV. I wonder adakah saya akan matang waktu tu, by matang i mean tak paranoid lagi. hmm.

No comments: