Sunday 20 January 2013

Halal & Baik [BW]

Assalamualaikum :)

Kakak saya buat entry mengenai makanan yang kurang kolestrol. Tiba tiba saya teringat perbualan saya dengan housemates suatu ketika dulu, "kita ni makan ikut perintah Allah selalu cari makanan yang halal tapi kita lupa ada satu aspek lagi seiring dengan halal tu iaitu makanan yang baik, Allah kan kata halalan toyyiban bukannya halalan je" (dialog diubah mengikut kesesuaian ^^)

Saya hanya ketawa je sebab housemate menyampaikan perkara tersebut dalam keadaan yang kelakar, hee tapi betul laa, kita kecoh sangat mencari makanan halal, dan bila dah jumpa makannan halal kita makan tak ingat dunia T.T terlupa makan jugak perlulah dalam keadaan yang baik, jangan terlalu banyak, elakkan makan makanan yang tak sihat.
"Perut besar itu adalah sarang penyakit dan banyak makan itu punca segala penyakit"
-Rasulullah SAW
Perintah Allah suruh mencari makanan yang halal dan baik tu adalah seiring, jangan kita hanya ambil yang satu dan lupakan yang lagi satu.
"Wahai orang orang yang beriman! makanlah dari rezeki yang baik yang Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika kamu hanya menyembah kepada-Nya"
Al-Baqarah 2: 172
"Dan makanlah daripada apa yang telah diberikan Allah kepadamu sebagai rezeki yang halal dan baik dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu beriman kepada-Nya"
Al-Maidah 5 : 88
"Maka makanlah yang halal lagi baik dari rezeki yang telah diberikan Allah kepadamu; dan syukurilah nikmat Allah, jika kamu hanya menyembah kepada-Nya"
An-Nahl 16 : 114
Bila menulis entry ni macam biasa terasa berdas das melantul kembali pada diri sendiri.
Harap ianya bagi benefits kepada sesiapa yang membaca and let's try to change.

*menulis sesuatu nasihat atau perkara baik dalam blog akan membuatkan kita lebih termotivasi untuk buat berbanding hanya berazam dalam hati, let's hope this motivation lasts*

6 comments:

Ujie Othman said...

Hahaa..betul. rasa terkena pulak..
Gd reminder.

FishyMilky said...

Bersemangat dah nih utk menjage pemakanan yg halal & baik :)

نورعيم said...

eh sy pn suka makan byk. hihi.

Hur Ain said...

yan, BW tu stands untuk ape?bookworm?

Izyan Hamizi said...

hehe hur, kite ada join satu bloggers group dkt fb, BW stands for blogwalking :P

Nurul Ainaa Che Anuar said...

sekarang rakyat malaysia mati kerana terlebih makan je hewhew =P