Wednesday 14 November 2012

First 4th Year Exam.

Assalamualaikum semua :)

Alhamdulillah pagi tadi dah selesai exam OSCE Ophthal, Fuhh, lega eventhough haa kantoi banyak kot. haha I was feeling extra nervous today, like seriously EXTRA! Tak tahu kenapa, ha.

Haha ada satu station saya terlalu nervous sampaikan a simple question like diagnose gambar kat bawah ni saya jawab Central Retinal Artery Occlusion (CRAO). Oh no, haha padahal sudah terang lagi bersuluh ini merupakan Diabetic Retinopathy.

Diabetic Retinopathy

Central retinal Artery occusion (CRAO). emm can you see the difference?

It's like, bila orang tanya, "what is this?" sambil tunjuk gambar itik, tapi saya jawab ayam sebab dia ada paruh dan sayap jugak. haha relevan tak?

Dan lagi satu saya mess up kan station yang ada patient cataract. Padahal cataract saya tengok everyday.. EVERYDAY! dalam kelas.

Heh *Okay, forgive me for my rant and rave*

Tapi.. alhamdulillah, saya takdelah totally mess up kan exam saya hari ni. Alhamdulillah first question I got full mark. Fuhh.. lego den.. Saya ada lagi dua hari before mcq exam untuk end of ophthalmology round.

Alhamdulillah, sepanjang sebulan saya belajar ophthalmology, banyak pengalaman berharga. Meeting great people. My patients yang sabar je melayan kerenah kami kami doktor doktor amatur ni. Tapi ada jugak patient yang tak sabar kot nak melayan kami yang banyak sangat tanya lalu tengah tengah kami ambil history, patient tu pun pergi macam tu je. Heh diorang tau kami bukan doktor betul T.T

Patient yang sporting sangat best. Like pakcik ni. Dia tak habis-habis mendoakan kejayaan kami. Rabbuna yunajjah, rabbuna yunajjah tak kering daripada bibir dia. aww~
.

Adilah, me and Adibah. Gegirls of Group 1 Round Ophthalmology <3

With Dukturah Syahirah, our assistant professor.

Apa-apa pun, it was nice, belajar ophthalmology. Belajar mata, organ penting yang membolehkan kita semua melihat dunia. Saya tak tahu sama ada saya nak jadi ophthalmologist ataupun tidak tapi emmm besar kemungkinan mungkin tidak. Tapi siapa tahu, kita merancang tapi Allah yang menentukan semuanya. Mana tahu, kot kot master saya dalam bidang ophthalmology :P

Selepas exam mcq end of round Sabtu ni, Ahad tu insyaAllah saya akan mula buat round dalam department baru, Tropical Medicine. So next week, say hello to parasites, bacteria and all their relatives.

Thank you sudi baca. doakan saya exam Sabtu ni :)

"Katakanlah:"Terangkanlah kepadaku jika Allah mencabut pendengaran dan penglihatan serta menutup hatimu, siapakah ilah selain Allah yang kuasa mengembalikannya kepadamu" Perhatikanlah, bagaimana Kami berkali-kali memperlihatkan tanda-tanda kebesaran (Kami), kemudian mereka tetap berpaling (juga)"

3 comments:

Ujie Othman said...

all the best utk yayan..

tak tau nak komen apa, tapi akak suka baca diari student yayan ni.

Lia Irdelia said...

hebatnya kamu...
boleh rawat rabun saya t..
wahahhhaaa

نورعيم said...

malu nya dgn yan. yang tudung labuh gtu T_T