Thursday 15 November 2012

Flower Petals Appearance.

Assalamualaikum :)

Satu perkara yang saya noticed sepanjang belajar medic adalah, bagi scientist or doctors yang buat research, mereka suka bagi description yang senang difahami untuk semua benda. Imaginasi para researchers ni sangat tinggi sampaikan kadang kadang kita tak dapat pun apa yang mereka bayangkan. Heh.

Sebagai contoh, bacteria bernama Corynebacterium Diptheria ni dikatakan mempunyai penampilan seperti tulisan Cina. Ermm, masa saya belajar bacteria ni dua tahun yang lepas, bila tengok mereka di bawah microscope, kami perlu describe their appearance as Chinese letter arrangement. Korang boleh nampak tak persamaan Corynebacterium Diptheria ni dengan tulisan Cina?

Tak faham betul saya dengan orang yang jumpa dan describe Corynebacterium mula mula dulu. Saya tak nampak langsung kat mana tulisan cinanya =.='

Haha tapi hari ni sebenarnya saya nak kongsi satu description yang nice je. Untuk Diabetic Retinopathy (satu penyakit mata untuk orang kencing manis) kita nampak retina dia macam bunga. Dia digambarkan as flower petals appearance.

Nampak macam bunga tak? 

Pastu kan ada something yang saya nak pesan, kepada sesiapa yang ada ibu atau ayah yang ada kencing manis, kalau ada masa bawaklaa mak ayah pergi jumpa ophthalmologist (pakar mata), terutama sekali kalau sakit kencing manisnya tu dah lebih 10 tahun. Paling kurang pun setahun sekali, hanya untuk safety precaution. Yelah kan orang putih ada cakap, prevention is better than cure :)

Ayah saya pun ada kencing manis. Saya dah pesan dekat ayah suruh cek mata, katanya okay. Tapi tak tahulah, ayah saya ni malas sikit bab nak ke hospital ni. adoi~

Nanti after exam saya cerita lagi eh macam mana kencing manis boleh bagi kesan pada mata kita. Doakan saya exam lusa dan lebih penting lagi jangan lupa doakan juga saudara kita di Palestin. 



Thank you kepada yang sudi baca :)

1 comment:

R Machomil said...

Uisyh! ade Bunga la kat mata tu. baru tau ade kaitan dengan diabetic. Nice.

BLOGWALKING KAT SINI. xD