Thursday 26 January 2012

Siput Bertangan Kidal?

Assalamualaikum :)

Siput ada tangan ke?
Dalam ilmu parasitology, ada cara kita nak bezakan antara species siput. Sama ada dengan saiz, bontot dia (spine), bahu (shoulder) dan pusat (umbilicus) dia. Kadang-kadang kita jumpa siput tu memang sebijik sejibon laa, tapi macam mana nak bezakan diorang adalah dengan tengok sama ada siput tu kidal atau tangan kanan (left handed or right handed).


Kalau tengok siput kat atas ni diorang macam sebijik sejibon la kann, tapi ada perbezaan dia. Sebelah kiri tuu lefthanded dan sebelah kanan adalah right handed.

Macam mana nak tentukan.. mari kita tengok..

Bulinus Truncatus.
Letak siput tu dengan bontotnya (spine) menghadap ke atas. Pembukaan cengkerang dia menghadap kita. Dan tengok laa, kalau pembukaan tu di sebelah kiri maka siput tu adalah left handed. Kalau pembukaan cengkerang dia menghadap kanan maka siput tu adalah right handed. senang je. :)

Okay, sekarang korang bolehlaa masing masing cari siput-siput babi yang berkeliaran dekat pokok bunga mak kat luar rumah. tengok siput tu left handed ke right handed. ^^

Siput bulinus truncatus ni laa yang bertanggungjawab memberi tempat tinggal kepada anak-anak Schistosoma haematobium dalam entry sebelum ni. #FYI

okayy, itu je untuk hari ni.
Nak exam esok, sempat lagi update blog. ngeheeee~ doakan saya taww.
dapat ingat semua penyakit-penyakit, ubat-ubat, makhluk-makhluk kecik si bacteria,parasit dan virus.
dan dapat faham dengan jayanya macam mana badan kita berfungsi. insyaAllah :)

Thank you sudi baca, nanti ada masa saya blogwalking balik. For now, assalamualaikum. Bubbyee~

1 comment:

نورعيم said...

good luck exam yan :)

siput pun ada kanan kiri ye? first time dgr. huhu.