Monday 1 July 2013

Tamarrud 30 Jun 2013.

Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh :)

Semalam sekali lagi demonstrasi besar besaran dilakukan oeh rakyat Mesir. Seakan akan peristiwa 25 Januari 2011 berulang. Kawasan rumah memang sunyi sepi, tenang berbanding biasa. Semua orang hatta rakyat Mesir sendiri pun tak keluar rumah. Semua program dibatalkan. Universiti cuti, kelas tajwid, kelas Fiqh semua batal. Bahaya katanya nak keluar.

Demonstrasi yang digelar Tamarrud kali ni sangat berbeza dengan dua tahun yang lepas, kerana kali ini para demonstran terbahagi kepada dua golongan. Pro-Mursi dan anti-Mursi.

Semalam. Kiri para penyokong Morsi di Medan Rabiatul Adawiyyah manakala gambar kanan di perkarangan Istana dan Medan Tahrir berkumpulnya para penentang Morsi.

Ada empat kumpulan penentang Morsi;


1. Kumpulan rejim lama yang dasarnya penyokong Husni Mubarak dan 'National Democratic Party'. Mereka takut sistem demokrasi akan mempersoalkan aktiviti mereka kerana mereka mempunyai sumber dan kewangan yang menggerakkan keganasan dan para samseng.


2. Pembangkang yang yang kecewa dengan hakikat bahawa mereka tidak berhak bersuara dan pemimpin mereka tidak mengadakan sesi dialog.

3. Pembangkang yang ingin menjatuhkan pentadbiran Morsi demi kepentingan politik. 

4. Rakyat yang tidak puas hati dan marah dengan prestasi kerajaan.


Sumber : Pilihanraya Mesir

Kroni kroni Hosni Mubarak yang masih berleluasa.

Tamarrud bukanlah satu demonstrasi yang aman, pejabat Ikhwanul Muslimin diserang dan dibakar dan ahli Ikhwan dibunuh,



Demonstrasi kali ini macam bukan untuk menentang Mursi tapi dah macam nak menentang Islam. 

Doakan yang terbaik buat Mesir dan umat Islam keseluruhannya.



*Segala sumber adalah daripada page Pilihanraya Mesir dan Ustaz Abdul Malik

*nak ke kelas, tak tahu apa yang akan berlaku pada hari ni. sama seperti semalam atau reda, doakan semuanya selamat :) ahh exam minggu depan TT*

No comments: