Friday 5 July 2013

Telefon Buruk.

Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh :)

Mesti semua orang pernah main game telefon buruk kan? Buat satu barisan, satu ayat akan dibisikkan dekat orang depan dan akan pass kan ayat tu dekat orang dibelakangnya sampai la habis barisan.. Selalunya by the end of barisan mesti dah bertukar tukar ayat tu.. ada yg ditokok tambah, ada yang dibuang dan sebagainya..

Ini telefon lama bukan buruk. hehe
Kenapa tetiba tercakap pasal telefon buruk?

Saya ada terbaca orang share share condemn TV3, sebab diorang kata TV3 cakap presiden Morsi diktator. Selalunya, bila keluar kisah kisah macam ni saya tak ambil pusing sangat, selalu je keluar berita berita macam ni. Media, biasalah selalu exaggerate selalu menokok tambah.

Teringat kisah terbaca dalam surat khabar online (tak ingat surat khabar apa), artikel mengatakan pegawai polis mesir menukar pakaian seragam daripada berwarna putih ke warna hitam sebagai tanda sokongan Hosni Mubarak ke sebagai tanda protes ntah (tak ingat the exact dakwaan berita tu). Kami student student Mesir ni tergelak gelak je baca berita tu, sebab pada hakikatnya pegawai polis mesir memang akan tukar baju hitam bila tiba waktu winter, setiap tahun macam tu, takde kaitan dengan revolusi. Ha.

Kebetulan revolusi dua tahun lalu memang terjadi waktu winter, memang hitam la warna pakaian seragam polis. lulz.

Eh, jap lupa pula nak cerita kenapa bila tengok orang kutuk2 TV3 saya teringat permainan telefon buruk.

Oh, ha.. tadi scroll scroll facebook, ada la hamba Allah share segmen MHI yang ada mengandungi the moment yang pengacara TV3 kata Morsi diktator. Saya pun click la video tu untuk dengar betul ke seperti yang disangka.

Ternyata bukan sebenarnya, kalau didengar dengan teliti Ally Iskandar mengulas situasi tu dengan kata, bila ditanya mengapa rakyat mesir menentang Presiden Morsi, dikatakan Presiden tu diktator. So, bukanlah Pengacara TV3 cakap directly yang Morsi tu diktator, tapi dia bercakap menyatakan alasan yang diberikan segolongan rakyat yang menentang Morsi.

Well, kalau diikutkan, kitorang tanya rakyat Mesir sendiri memang ramai even ada proffesor yang mendakwa Morsi diktator. Tak hairan pun bila diorang panggil Morsi dikator, sebab terang terangan diorang melabel Ikhwan terorist. Adoi~ apa ntah yang dikatakan Media Mesir sampai macam tu sekali pemikiran rakyat dia.

Saya bukan nak defend TV3, tapi terasa kelakar tengok orang bergaduh dengan satu benda yang dia tak pasti pun kesahihannya. Orang share share dekat Facebook terus semua orang percaya, dan kutuk kutuk dengan bahasa kasar. Bahasa melambangkan bangsa okay.

Yang tak boleh tahannya, setiap isu macam ni mesti nanti naik perbincangan politik untuk menghangatkan lagi caci maki antara rakyat Malaysia dekat mana mana laman sosial. Hanya mampu ketawa je bila tengok situasi tersebut. lulz.



Teringat daripada lecture tafseer Ustaz Nouman Ali khan mengenai satu ayat dari Surah al-Isra' ayat 36.


"Dan janganlah kamu mengikuti sesuatu yang tidak kamu ketahui. Kerana pendengaran, penglihatan dan hati nurani, semua itu akan diminta pertanggungjawabannya"

Saya suka translation bahasa Inggerisnya lagi, lebih mudah nak faham..

"And follow not that of which you have no knowledge, Verily the hearing, and the sight, and the heart of each of those ones will be questioned (by Allah)"

Dalam ayat ni Allah kasi amaran dekat manusia, jangan sekali kali ikut apa yang kau tak tahu, kalau nak ikut pastikan ada ilmu yang mantap, solid knowledge pasal benda tu. Sebab semua perbuatan kita akan dipersoal kembali di akhirat kelak.

Satu lagi point menarik, kalau tengok 'hati' dalam ayat ni Allah tak guna perkataan قلب tapi Allah guna فٶاد yang bermaksud hati yang beremosi (Ustaz Nouman guna perkataan overly emotional, or overly excited or angry). Hati yang beremosi nilah yang akan ditanya dekat akhirat kelak. 




Takde alasan untuk kita berkasar dengan saudara kita bila timbul isu isu sensitif, sebab hati kita yang tengah berapi api dengan emosi tu jugak akan ditanya. Tak boleh la nak cakap, "Sorry ah, aku PMS tadi, hormone. I am not being myself. hikhik"

Tak boleh tak boleh nak buat macam tu. Emosi ke tak emosi kena kawal perbuatan dan percakapan kita. *mari tunduk dan reflect diri*

May Allah protect us from this behavior. Amin.

Sekian saja things to ponder hari ni. Panjang pulak rasa tulis hari (extra panjang daripada biasa) padahal lusa exam. Esok ada kelas lagi sebab ganti kelas cancel time Muzhoharat Tamarrud hari tu -.-'.

Doakan :)

No comments: