Friday 21 June 2013

Fusha.

Assalamualaikum wa rahmatullahi wabarakatuh :)

Pertengahan semester yang lalu barulah saya bermula secara seriusnya untuk belajar secara proper bahasa Arab Fusha. Huuu ok fine, tahun empat baru nak terkedek kedek kan, dah jangan cakap simpan dalam hati je -.-

Kat sini saya mengambil prinsip better late than never, omputeh kau.

Kalau kat Mesir, penduduk dia kebanyakannnya menggunakan bahasa Arab ammi, lebih kurang macam bahasa pasar diorang la. Kalau bahasa Arab baku, bahasa Al-Quran kita panggil Fusha a.k.a standard Arabic language.

Dah empat tahun terbiasa menggunakan bahasa ammi, tergeliat geliat lidah nak membetulkan sebutan huruf jim, qaf dan tha. Kebiasaannya, orang arab Mesir dalam percakapan harian mereka akan menggantikan sebutan huruf jim dengan huruf 'G', huruf qaf disebut seakan alif dan huruf tha pula disebut macam ta. Selain pertukaran sebutan huruf, banyak kalimah kalimah yang ditukar.

Revolusi penggunaan bahasa ammi ni berleluasa selepas Mesir dijajah Perancis dan British. Mereka mengadaptasikan bahasa ammi dalam media cetak dan elektronik dan juga menggalakkan penduduk Mesir menggunakan bahasa ammi dalam pertuturan seharian.

Helahnya, adalah nak menjauhkan umat Islam dari Al-Quran.

Saya selalu dengar orang berkata bahasa Arab adalah bahasa paling susah untuk dipelajari. Dan sekarang baru merasainya. Susah, tapi indahnya bahasa Arab tu bukan hanya pada setiap perkataannya tapi setiap huruf dan jugak makna yang tersirat disebalik setiap huruf, perkataan dan ayat.

Fuh.. berpeluh jugak la nak belajar tambah tambah musim panas ni.

Sewaktu belajar sering kami bertanya pada ustazah kenapa perkataan ni barisnya di bawah kenapa kadang barisnya di atas pula.. Kenapa kejap kejap guna fi'il atau ism muzakkar, tapi tetiba guna muannas pulak. Pada mulanya, Ustazah explain satu satu, tapi bila tengok semua mata terkebil kebil susah nak faham, ustazah akan cakap later on, next level kitorang akan belajar benda tu. Take it slow and steady.

Teringat dalam kitab Purifying The Soul, Sa'eed Hawa ada menasihatkan untuk orang yang mencari ilmu;

"Do not make haste in acquiring knowledge. The seeker of knowledge should not get involved in a science before having a firm-foot in the branch that precedes it"

Hal ini kerana ilmu tu telah disusun dalam jalan yang tertentu. Setiap satu ilmu akan membentuk jalan kepada  cabang ilmu yang lain. Jangan jadi tamak sehinggakan, bak kata orang melayu dulu dulu, yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran.

Kadang kadang bila semangat tu datang kita decide nak conquer semua benda terus, sehinggakan ia menjadikan kita penat dan boleh membuatkan kita tinggalkan terus usaha kita yang sebelum ni. That is the worst case scenario.

Jangan kisah bila orang kata apsal kau belajar macam kura kura, lambat. Sebab hanya kita (dan Allah semestinya) tahu our own limit. Dan jangan rasa cemburu bila melihat orang lain cepat gila dapat tangkap apa yang dia belajar, masuk masuk ilmu dia macam span. Semua orang ada kelebihan masing masing. Find them and appreciate your own values.

Do not care what other people said because Allah knows and that is the thing that matter most.

"Berusahalah seberapa daya upaya untuk bertutur dalam bahsa Arab fusha kerana bahasa Arab Fusha itu adalah satu syiar Islam"
-petikan daripada 10 wasiat imam Hassan al Banna.



No comments: