Friday 29 July 2011

Bloggers United.

Assalamualaikum :)



Saya join contest dari Asilah :)

Cara-cara Memastikan Kebersihan Alam Sekitar.

Kebersihan adalah salah satu perkara yang palingggggg penting dalam kehidupan seharian kita terutama sekali bagi yang beragama Islam. Kenapa?
Sebabnya Allah SWT itu sendiri sukakan kebersihan dan kesucian.

"Sesungguhnya Allah SWT itu suci yang menyukai hal-hal yang suci. Dia Maha Bersih yang menyukai kebersihan, Dia Mahamulia yang menyukai kemuliaan, Dia Maha Indah yang menyukai keindahan, karena itu bersihkanlah tempat-tempatmu"
-Hadis Riwayat Tirmizi.

Lagipun kan ke kalau kita jaga kebersihan nanti hidup kita pun akan berkualiti. Macam yang iklan ni cakap :)



For me, kalau kita nak pastikan kebersihan alam sekitar di Malaysisa sentiasa terjaga mestilah bermula dengan rakyat kita sendiri. Kesedaran dalm diri tuu perlulah ada then barulah kita boleh buat program gotong royong segala bagai.

Dalam diri setiap orang mesti kena ada perasaan cintakan negara, cintakan tanah air. Barulah rasa sayang kalau nak kotorkan negara sendiri. Contohnya macam dalam rumah kita sendiri, korang mesti tak sanggup rasanya nak buang sampah sesuka hati dalam rumah, sebabnya korang sayang dan tahu rumah tuu laa tempat korang nak tinggal.

Macam mana nak pupuk sifat ni, of course laa didikan dari kecil tu penting. Macam peribahasa cakap, "melentur buluh biar dari rebungnya". Kalau dari kecil dah terbiasa jaga kebersihan, then insyaAllah dah besar jadi terbiasa.

And, kalau dah terbiasa dari kecil, mesti dah ada kesedaran sendiri dalam diri macam mana nak jaga kebersihan. Buang sampah jangan merata-rata, nak lagi baik cari tong Recycle bin. Tolong kutipkan sampah-sampah yang jatuh di tengah jalan.


Then, boleh laa sekali buat kempen dekat tv, newspaper, magazine etc untuk menyedarkan semua orang.

So, that's all. Hehee dah lama sangat tak buat essay haha dah rasa tak tahu nak buat isi macam mana. ;(

1 comment:

silah said...

pehh ada hadis ngan peribhasa lagi :D

bagus yan :)

next sem ak bagi hadiah :DD