Saturday 2 February 2013

Hero.

Assalamualaikum :)

Baru baru ni saya ada pergi satu kem, yang diberi nama Abthal. Kem tu dibuat dekat tempat yang diberi nama Balteem. Berdekatan dengan pantai. Cantik, sunyi je tempat ni disebabkan sekarang tengah winter, tade orang datang bercuti.

Balteem.

Ingatkan musim sejuk dah mula mereda, nak ke penghujungnya, tiba tiba pada hari nak bertolak, beberapa jam sebelum nak naik train ke Tanta, hujan turun terus tukar sweater cabuk saya ke baju sejuk tebal. Risau, takut tak tertahan sejuk tepi laut nanti. Kami bermalam semalam di Tanta, sebelum bertolak menaiki Tramco ke Balteem.

Dalam hati, saya rasa nervous, ini Mukhayyam pertama saya. Tak tahu macam mana sebenarnya orang selalu buat Mukhayyam. Tak tahu la apa yang saya akan dapat nanti, tak tahu sama ada saya mampu capai atau tidak objektif mukhayyam tersebut.

Semasa di Tanta. Dulu dulu sebelum datang ke Mesir saya ingatkan dekat sini penuh dengan padang pasir je. lol tak sangka ada juga tumbuhan hijau haha.

Di hadapan hotel tempat kami menginap. Tempat ni sebenarnya kawasan pelancongan, sunyi sangat sekarang sebab takde pelancong. winter. Tengok pokok tu kena tiup angin. kuat! brrr~ sejuk!

Allah, terus terang saya cakap, tak menyesal saya datang mukhayyam ni, Ohsem wa cakap lu :P
Inilah kem pertama saya di mana semua orang bercakap untuk mengingati Allah, setiap orang sama sama ambil berat antara satu sama lain, masa makan semua akan pasti suap mulut 'keluarga' sebelum menyuap diri sendiri. Ukhuwwah fillah itu terasa sangat kuat dan manis, walaupun saya baru jumpa 'keluarga' saya beberapa jam, dah terasa macam lama kenal.

Betapa ohsemnya kem ni, denda yang dikenakan pun adalah denda untuk mengingati Allah. Saya kena denda sebab tak bawa pasport, dan denda saya hanyalah istighfar 10 kali hehe. Ohsem kan? Ada juga orang lain yang kena denda tilawah tambah lagi 2 muka surat.

Pagi pagi, dalam keadaan sejuk sejuk, kami dikejutkan untuk bangun qiam. Allah, memang mencabar habis, ditambah dengan ketiadaan heater. Ambil wudhu airnya terasa macam ais. Tambah tambah pada pagi kedua saya dekat situ, tiba tiba blackout, pastu kat luar dengar bunyi angin seperti gangters meniup. wooo wooo, takut yang amat, macam macam terfikir dalam kepala, mampu tak hotel ni nak bertahan kalau ada tsunami.

Sepanjang mukhayyam ni berlangsung, kitorang tak dibenarkan guna telefon dan internet. Tujuannya nak mengasingkan diri betul betul, hanya nak tertumpu pada Allah sahaja. Semata-mata.

Banyak sangat pengisian dalam kem ni, mengisi hati dan minda. Oh sebelum tu, mari saya cerita kenapa hero tajuk entry ni.

Hee sebenarnya kem Mukhayyam ni diberi nama Abthal, ianya adalah perkataan bahasa Arab yang bermaksud Hero. Siapa hero? Ceteka ceteka! Shah Rukh Khan? bukan bukan.. Lee Min Ho? punnn bukannn.. Aaron Aziz? punn salah!

Hero hero tersebut tak lain tak bukan adalah sahabat sahabat Nabi Muhammad SAW; Umar al-Khattab, Uthman, Abu Bakar, Ali, Mus'ab, Abu Ayyub al-Ansari, Salman al-Farisi dan banyak lagi. Kitorang diajar untuk lebih mengetahui menganai hero hero kita ni.

Sebak rasanya mendengar kisah kisah mereka. Ummu Sulaim yang mengorbankan empat anak lelakinya untuk syahid di jalan Allah, Abu Ayyub al-Ansari sahabat yang dah berumur 80 tahun tapi sangat bersemangat nak membebaskan Konstantinopel sampai beliau minta mayatnya ditanamkan di sempadan Konstantinopel agar beliau dapat dengar tapak kaki sebaik baik raja dan tentera kelak, Mus'ab yang meninggalkan kekayaannya untuk berjihad, dan ramai lagi.

Setiap keluarga di kem ni akan dinamakan bersempena setiap hero tadi. Keluarga saya dinamakan bersempena tak lain tak bukan sahabat Nabi SAW yang digelar al-Faruk, which is Umar al-Khattab. Hebatnya Umar al-Khattab ni sampaikan beliau dikasihi oleh seluruh malaikat dan jangan kata manusia, syaitan pun bertempiaran lari kerana takutkan Umar. Betapa ohsemnya Umar ni, beliau dengan berani dan coolnya pergi solat dekat hadapan Kaabah depan orang kafir Quraisy tapi tak de siapa pun berani marah dia. Lagi ccol bila Umar hijrah ke Madinah secara terang-terangan, dia siap cabar lagi kalau sapa sapa yang berani nak halang dia, takde sapa berani. Wooo~ cool kan? COOL giler!

Allah, saya tak tahu sama ada saya mampu atau tidak untuk jadi secool atau sehebat hero hero ni. Satu benda yang saya pasti, Abthal bagaikan meletakkan satu set point yang lebih tinggi daripada apa yang saya nak capai sebelum ni. Abthal ajar saya agar buat semua benda kerana Allah, jangan ada benda asing lain dalam niat kita. Saya harus terus kuat melalui jalan ini. Saya nak jugak jadi ohsem dan cool macam hero hero ni, Nak nak!

Mendengar kisah Ummu Sulaim, hati saya melonjak lonjak nak jugak anak yang mujahid sepertinya. Tapi sebelum saya nak lahirkan mujahid, saya dulu perlu jadi seperti hero hero ni, baru la boleh ada anak yang ohsem. Tinggi kan cita cita saya? Tapi cita cita tinggi ni tak mustahil, mungkin ianya ambil masa yang lama, dan mungkin dalam perjalanan ni saya akan banyak terjatuh, terluka dan mengeluh, tapi kalau saya teruskan jugak insyaAllah akhirnya saya akan sampai ke destinasi yang saya idam-idamkan.
Ya Allah, Tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkan hatiku dalam jalan-Mu..


Nahnu Abthal, Allahu Akbar! 

No comments: