Monday 5 March 2012

Bakhil.

Assalamualaikum and hello all :)

Semasa saya di Italy, saya jumpa ramai orang-orang yang meminta sedekah, homeless dan sebagainya. Kalaulah di Egypt, Alhamdulillah saya tak keberatan untuk hulurkan segenih dua. (Genih [LE], matawang Egypt. macam Malaysia, ringgit [RM]) Tapi.. di Italy, disebabkan matawang yang digunakan adalah Euro, even 1€ pun saya akan berkira-kira dua tiga kali nak spend ataupun tak. 

Yelah, since 1€ tu akan didarab dengan 4 untuk dapatkan ringgit dan kalau nak dapatkan dalam bentuk genih pulak akan darab dengan 8. Jadi 1€ = RM4 = LE8. Banyak tuu bagi student macam saya ni. Jadi setiap kali ada orang susah sana datang meminta sedekah, saya tak bagi pun. Kadang-kadang saya tunduk bawah je, buat tak tahu. Sebab 1€ sangat berharga. Dahlaa duit yang dibawa dah dibajet cukup-cukup je untuk sepuluh hari ni.

Dalam flight untuk balik ke Egypt, untuk mengisi masa saya buka handphone, dan baca tafsir Surah An-Nisa. Saya terhenti dekat ayat ni..

"Dan apakah (kerugian) yang akan menimpa mereka jika mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat, serta mereka mendermakan sebahagian dari apa yang telah dikurniakan Allah kepada mereka? Dan ingatlah Allah sentiasa Mengetahui akan keadaan mereka."
An-Nisa : 39.

Saya tersentak dan terus termenung panjang :(

2 comments:

نورعيم said...

kalau bakhil utk ke arah kebaikan xpe yan :)

Izyan Hanis said...

samaaaaa ~ !!

:(

thanks yan for the remainder