Wednesday 14 March 2012

Travelogue Italy : DAY 4, Milan Part I.

Hari keempat, mula perjalanan lawatan ke Milan. Milan terkenal dengan bola dann shopping :)

Untuk part I nak cerita pasal shopping dulu :p

Pertama sekali, daripada stesen Zara kami bergerak ke Milano Centrale dulu, dan tukar metro ke stesen Duomo. Kami beli tiket day pass yang berharga 4.5 euro. Dengan beli day pass ni kita boleh naik metro, bas ataupun tram sepanjang hari dengan menggunakan tiket yang sama. Jimat kalau kita nak berjalan banyak menggunakan public transport tapi rugi kalau kita tak guna sangat public transport.

Turun je daripada metro, menuju ke Piazza del Duomo, kami disapa dengan pigeons yang sangatt banyak.  Dan ada orang Arab dan Africa yang memang tunngu pelancong depan Milan Cthedral ni, diorang akan offer untuk letak makanan burung atas tangan, nanti banyak2 pigeons akan duduk atas tangan kita. menarik jugak walaupun rasa annoyed sikit dengan diorang. Kena bayar diorang ni 1 euro after that. Macam-macam cara orang cari rezeki. 


Then kami melawat Milan Cathedral. Gereja ni adalah antara gereja terbesar di dunia. Architecture bangunan ni cantik. Cantik je la definition yang boleh saya bagi since saya memang tak tahu apa apsal arts mahupun architectture. hee. Masuk dalam Milan cathedral ni tapi tak boleh ambil gambar, so ambil gambar dari luar je.


Selesai tour Milan Cathedral, kami masuk pula ke Galleria Vittorio Emanuele II. Dekat sini banyak kedai-kedai fashion jenama-jenama yang terkenal macam Louis Vuitton, Gucci, Prada dan macam-macam lagi. Siapa yang poket penuh dan memang suka pakai designer's cloth or bag boleh laa habiskan masa berjam-jam kat sini. Since, poket saya tidak penuh dan juga tidak memakai barangan berjenama, cepat je saya pusing semua kedai. heh.



Pintu masuk ke Galleria Vittorio Emanuele II







Masa kami datang awal lagi sebenanrnya, banyak store yang tak buka lagi. ambil gambar pun jadi laa :p

Lepas round round Galeria tu, kami jumpa something yang sangat menarik.. hee


Salji! ha. walaupun seciput, boleh la dibuat modal bergambar. heh.

Kemudian, kami ambil metro ke stesen Montenapoleone pula, untuk ke Quadrilatero d' Oro (The Golden Trinagle). Di sini adalah tempat shopping yang menggabungkan 4 streets; Via Montenapoleone, Della Spiga, Via Borgospesso, and Via Sant'Andrea. Dalam bahasa Italy via bermaksud jalan.

Quadrilatero d'Oro ni sama juga macam Galleria Vittoria Emanuele II tadi, adalah tempat shopping barangang berjenama, tapi tempat ni lebih besar lagi.




 Dan ini adalah lunch untuk hari ni. McDonalds fillet o fish. lapar sangat!


bersambung..

*hee thank you sudi baca :)

4 comments:

Si Orkid said...

wow..bestnye..bila lah nak dapat pergi sane...

Ujie Othman said...

-Burung tu tak 'membuang'?? Naya gak kalau kena..

-Seni bina sana mmg menarik semuanya!

نورعيم said...

seronoknya yan! hihi.

takde buah tgn kaki ke? hakhak.

yang eh yg gambar sorg2 tu? first time tgk yan :)

نورعيم said...

yannnnnnn.

perhatikan gambar yg keenam tu. sy yg berselendang putih. heee *malunya tunjuk gmbr sendiri*