Friday 24 July 2015

Ramadhan Di Mesir

Assalamualaikum wbt :)

Selamat Hari Raya everyone!

Entry kali ni sedikit outdated, tapi saya rasa saya kena juga menulis, tahun ni merupakan tahun terakhir saya sambut ramadhan di mesir :(

Apa yang specialnya Ramadhan di mesir?

1. SAMBUTAN KEDATANGAN RAMADHAN

Berbeza dengan Malaysia, di Mesir bulan Ramadhan disambut penuh meriah berbanding aidilfitri. lebih kurang seminggu dua sebelum masuk bulan ramadhan kita dah boleh rasa kehangatan Ramadhan yang bakal tiba.

Mereka pasang lagu sambut ramadhan. Dan sampaikan plastik supermarket pun ada Ramadhan Kareem special edition.

Kedatangan Ramadhan dimeriahkan dengan hiasan lanterns, kertas2 serta lampu yang berwarna warni. Di mana mana kita akan nampak suasana ramadhan. Meriah! Lebih kurang macam orang kita pasang pelita seminggu before nak raya la gitew.


 Lanterns, lanterns everywhere.

2. AL-QURAN

Di mana mana sahaja alunan Al-Quran dipasang, makin ramai orang memegang mushaf mulut sentiasa terkumat kamit membaca Al-Quran. Membaca Al-Quran tak kira tempat bukanlah satu perkara asing bagi penduduk mesir even pada hari hari biasa. tapi pada bulan Ramadhan kebanyakkannya akan lebih memperbanyakkan bacaan Al-Quran. Tak kira yang tua atau pun muda, miskin kaya semuanya berlumba lumba membuat amal soleh.

3. TERAWIKH

Mesir sangat terkenal dengan masjid yang amat banyak. Kalau jalan dalam 50 meter tu kadang kadang boleh jumpa 2-3 masjid. Amazingnya. masjid-masjid yang banyak ni sentiasa penuh setiap malam terutama sekali pada 10 malam terakhir <3

Kita boleh pilih nak solat di mana mana. nak yang cepat habis? lambat habis? satu juzu satu malam? aircond? free air? hee pilih je memana masjid yang ada. My favorite adalah di Masjid Nur Islam Camp Caesar. Solat open air giteww. Setiap malam saf saf sentiasa penuh sehingga perlu dibentangkan tikar di jalanan untuk terawikh. MasyaAllah rindu sangat suasana tuuu



Imam selalunya akan membaca hampir satu juz satu malam. jadi makmum dapat mengikut bacaan imam dengan mushaf yang dipegang ketika solat. Dek kerana imam memahami bacaan al-quran tersebut tika mana ayat2 yang menyentuh hati, kedengaran sedu sedan sang imam menangis kerana menghayati makna Al-Quran tersebut.

Apabila sang imam mula menangis dalam solat, ianya bagaikan menambahkan lagi kekhusukan makmum untuk menghayati dengan lebih lagi bacaannya. Tambah lagi suara imam sangat sangatlah merdu.


4. DOA QUNUT

Setiap kali terawikh, perkara yang paling tidak boleh dilupakan adalah doa qunut yang akan dibaca pada akhir rakaat witir. Seriously, sebagaimana mereka menghayati Quran ketika dalam solat, begitu juga reaksinya ketika bacaan qunut. semua begitu menghayati doa yang dibaca sehinggakan sering kali terdengar sedu sedan makmum ketika qunut dibaca.

And qunut dia memang panjang sangatt, especially pada malam terakhir terawikh. Serius! mahu lebih setengah jam jugak la berdiri mengaminkan bacaan doa qunut imam. haha sampai lenguh jugaklah kaki saya hehee ;)

5. BERLUMBA LUMBA MEMBUAT KEBAJIKAN.

" Maka berlumba-lumbalah membuat kebaikan di mana saja kamu berada"
Al-Baqarah : 148

Kalau dah nak tiba waktu berbuka, and kita masih lagi berada di jalan, nanti akan ada some random stranger yang akan bagi kita kurma buat bekalan berbuka.

Pernah sekali, kami nak tumpang masjid untuk mengambil wudhu. Pada masa itu hanya tinggal lagi setengah jam untuk berbuka. Bila masuk masjid je terus jemaah masjid dengan begitu ramah dan welcoming jemput kitorang berbuka puasa bersama. Asalnya plan nak berbuka di tempat lain, tapi disesabkan tak sampai hati nak menolak kami terus berbuka dan berterawikh di masjid tersebut.

Excited faces before berbuka 

 Appetizer untuk berbuka. Buah-buahan serta manisan

 Susu yang dipanaskan, dan diletakkan kurma serta kismis. Sedap!

Rubu' Firakh for each one of us :)

6. MAIDAH RAHMAN


Credits to Alex Photographer Community for this awesome picture.

Maidah Rahman ni merupakan meja panjang yang dibuka di masjid masjid dan tepi jalan bagi memberi makan orang miskin. Memang banyak maidah rahman yang dibuka di setiap masjid dan di tepi tepi jalan. Hehe kitorang budak malaysia pun selalu je pergi makan dekat maidah rahman ni dan diorang memang sangat mengalu alukan kedatangan sesiapa pun untuk berbuka bersama.



Alhamdulillah, dapat merasakan nikmat yang Allah bagi, dua tahun untuk merasai suasana ramadhan di sini. Semestinya kelak apabila ditanya apa yang saya bakal rindui setelah meniggalkan Mesir, semestinya saya akan menjawab, RAMADHAN!

Moga moga kita semua dapat bertemu Ramadhan yang akan datang.

For now, taqaballahu minna wa minkum! Happy Eid semua :)

No comments: