Wednesday 20 April 2011

Earphone dan Spirit Booster.

Assalamualaikum all :)

Hari ni ada kelas praktikal Physiology, belajar untuk ambil ukuran tekanan darah atau kata orang kampung, blood pressure.


Ada dalam procedure mengambil blood pressure di mana kita kena dengar pulsating brachial artery (artery dekat lengan). bunyi tersebut memang perlahan je. jadi kena dengar betul2 dan dalam keadaan sekeliling yang senyap. tambah2 lagi doktor2 amatur macam kami ni, memang kena concentrate habis laa kalau nak dengar.

Bila kami mengadu dekat Doktor Nesrine yang kami tak dapat dengar sangat dan Doktor pun tegur kami tibe2 je pasal gejala earphone (betulkah "gejala earphone"?haha kalau salah minta maaf Cikgu Salmiah dan juga Cikgu Fadhilah :D), hmm mungkin dia tengok ramai budak Malaysia yang suka cucuk telinga dengan earphone dengar mp3, ipod dan sebagainya. Dia cakap yang bagi dia, earphone is the worst man's invention. ;(

sebabnya kalau kita asyik dengar bunyi yang kuat2 je nanti2 lama2 telinga kita akan adapt membuatkan kita susah sangat nak dengar bunyi yang perlahan2 ni.

kalau orang yang kerjanya mengendalikan mesin2 yang bunyi bising nanti lama2 mereka boleh jadi pekak. ermm kalau macam selalu dengar earphone kuat2 mungkin akan mengurangkan sensitivity pendengaran kita. dan ini tak elok bagi doktor2 yang kena dengar auscultation heart dan paru2 patient pada masa depan.

Kata Doktor Nesrine lagi, solutionnya ; stop using the earphone! ;( dan makan vitamin A dan E bagi membantu pertumbuhan hair cells dalam telinga (hair cells ni adalah cell dalam telinga yang bertindak sebagai receptor pendengaran)


ok second topic for today :)

tadi dalam lecture hall ada SR (student representative) tayangkan video spirit booster. video ni memang betul berjaya menaikkan semangat kitorang. just nak share. sedih taw, sediakan tisu! ramai jugak laa yang menitik air mata dalam lecture hall tadi. ;(





*p/s : I love you Ayah! :)

9 comments:

ainaa said...

yan..terharunya ngan video ni.
:'(

Izyan Khalidah said...

kann? tulah pasal suma tacing tadi dalam lecture hall. menitik2 air mata atas meja. terharu sgt! mak ayah memang selalu tolong kita bila kita down. :)

Amanina said...

yan, tataw la cene nak berpisah ngan earphone tu. huhu. takde la dengar lagu kuat2, but still boleh rosakkan telinga ek?

siti hanisah said...

nice! :)

Izyan Khalidah said...

hanis : aku pun tak sure laa. cuba elak kalau boleh. takpun jgn selalu dgr sgt. huhu aku pun susah gak nak pisah. ak dgr lagu pelan sgt dah skrg haha. apepun bagi aku, effect earphone ni kita still tak tahu lagi macam mne tahapnya sbb invention baru. dia effect kita waktu tua2 nanti kan.

esah ; tq :)

Nur Atikah said...

yan, nak share video ni, sedih :'(

Izyan Khalidah said...

okay atie. my pleasure :)

silah said...

yaaaaaannn thanks for the info :D

silah said...

yaaaaaaaaaaannn mintak share post ni dlm blog bole , sorii sebab rasa malas nak menulis sekarang :)