Sunday 6 June 2010

Aurat.


"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu..dia telah berputus asa untuk mnyesatkan kamu akn perkara2 yg besar,maka berjaga2lah kamu untuk tidak mngikutinya dlm perkara2 yg kecil.."
-pesanan terakhir Rasulullah SAW.

Tiba2 hari ni nak berkongsi tazkirah dekat floor. Antara perkara2 kecil yang sering kita lupakan adalah aurat kita. Kita selalu anggap dosa yang melibatkan aurat adalah satu perkara yang kecil je. Ramai yang anggap aurat hanya sekadar betudung. So, ramai yang buat kesilapan. Bertudung tapi berbaju ketat, nipis. Bertudung tapi menampakkan lengan. Bertudung tapi menampakkan dada.

Kenapa aurat ni penting nak dijaga?

"Tidak aku tinggalkan fitnah selepasku yang lebih boleh membawa mudarat kepada lelaki selain wanita."
-Riwayat al- bukhari

Salah satu dosa utama yang sering diperjuangkan syaitan adalah mengenai aurat. Sebab aurat ni mampu membawa kepada dosa2 yang lebih besar seperti zina, cerai dan juga pembunuhan anak luar nikah.

Orang2 jahiliah selalu pertikaikan, "elehh, orang pakai tudung pon kena rogol jugak"

Tapi salah siapa yang menyebabkan orang2 innocent macam perempuan yang menutup aurat ni dan even kanak2 yang tak tahu ape2 tu menjadi mangsa?
Apabila nafsu seseorang dah naik disebabkan melihat aurat wanita, adakah dia akan berfikiran waras untuk memilih mangsanya? Of course laa tak kan. Jadi, orang2 yang tak berperikemanusiaan ni akan terus gunakan sesiapa saje sebagai mangsa hanya sebab nak puaskan nafsu sendiri.

"Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka menutupkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu, agar mereka lebih mudah dikenali , sehingga mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang"
-Al-Ahzab : 59

Jadi, kaum wanita di luar sana, kita sebenarnya yang bertanggungjawab untuk jaga keselamatan kaum kita sendiri.

**Sebenarnya hari ni nak cakap pasal module baru. tapi tiba2 terasa nak berkongsi tazkirah.
Moga kita same2 amik pengajaram.
Ape2 pon today, we have started our new module 6; Blood, Lymph and Immune System.
Yes, as mentioned by Dr Samar, from today onwards we have to face all those bloody lectures.:p

Counting the days; ada 6 jumaat lagi sebelum balik Malaysia.**

No comments: